Wednesday, November 29, 2017

Aku dah tauliah weh

Assalam, punya lah lama dah tauliah bulan 8 haritu, sekarang baru nak update kan.

Aku nak cerita apa yang jadi masa pentauliahan dua minggu haritu kat uitm shah alam.

Tapi jap, sebelum pergi tauliah, aku dah di inform yang aku best cadet atau nama bm dia kadet terbaik batch aku. Walaupun aku diberitahu tu rasanya dalam hujung sem 6, around bulan 6 kut. Lepas sut bagitahu, aku kena pergi jumpa dia kat markas utk bagi details nak isi dalam buku official pentauliahan nanti. Banyak kali aku tanya sut, betul ka sy best cadet ? Sebab aku masuk palapes ni suka2 je bukan minat sangat askar. Then bila kata best cadet lagi beribu kali aku tak percaya. Sebab dalam sejarah palapes upsi dah 11 batch termasuk aku, baru seorang je best cadet perempuan batch 9. Tapi dia memang layak ah. Akuni ? Tak layak langsung.

Tapi kau tahu, lepas aku tahu pasal aku best cadet, aku dah rasa tak sedap hati pun sebenarnya. Aku dapat rasa aku takkan jadi best cadet even nama aku pencapaian aku dh tulis dalam buku tu. So time sampai uitm, ada benda malu gila.

First malam tu kitorang kumpul kat dewan utk rehearsel watikah. Masa tu pegawai atas pentas tanya, siapa best cadet tolong angkat tangan. Batch aku semua blur sebab takde siapa pun tahu aku orangnya. Sebab memang kena secret sampai d day.. tapi sebab malam tu dorang tanya, aku macam ragu ragu nak angkat ke taknak angkat tangan, last aku angkat je la. Ramai terkejut, tapi ada juga yang tak puas hati, ada juga yang cakap tahniah dan kata aku layak.

Lupa nak cakap, masa ni dah mula dah start kawad siang tu. Aku tak terfikir pun dapat duduk depan pegang pedang sebab kau orang tahu tak aku ni parkinson sikit. Tangan aku memang shaking. Aku lebih rela pegang senjata berat dari lenguh tangan dengan pedang. Tapi dah dorang stap semua dah bagi kepercayaan, aku jd wakil wanita lah kat depan utk palapes upsi pegang pedang (walaupun aku tahu dan sedar aku tak layak)

Back to cerita best cadet, keesokan lepas malam aku angkat tangan tu, esoknya lepas kawad, kitorang balik kolej sebab petang tu tak ada latihan. So balik kiwi kasut sampai mampus, masa ni paling sedih aku nak cerita ni.

Time tengah kiwi kasut, eksaited dengan masyi and khai. Tengah syok sembang, tetiba amir panggil cakap ada benda nak beritahu. Aku dah mula tak sedap hati dan sebenarnya aku dah boleh agak berita yang amir nak sampaikan.

Aku pergi kat dia. Time tu kitorang kat bahagian depan berdiri manakala skot yang lain tengah duduk kiwi kasut. Amir cakap "cha, aku ada benda nak cakap. tapi aku harap kau kuat ok." "hah nak cakap apa, cakap je aku ok je aku dengar" padahal dalam hati, jantung nak terkeluar. "best cadet dah tukar cha, kau dah bukan best cadet. dari CI dan cik saadin, yang suruh aku sampaikan pada kau" "oh yeke takpelah kalau macamtu, jadi siapa best cadet ni ? farid eh ?" "tak, bukan farid. aku best cadet"

and aku speechless................. mata dah bergenang......

lantas aku cakap "oh. tahniah bro. kau layak. banyak kau sumbangkan tenaga untuk batch kita. tahniah" then amir tak sempat cakap apa apa. aku terus chow. sedih beb. bukan sedih sebab tak jad best cadet, aku sedih sebab orang dah tahu aku orangnya. tetiba last minit tukar. jurulatih, skot semua mesti akan pandang aku lain macam. masa ni aku malu. malu sebab last minit.

aku sambung kiwi kasut dengan menangis sampai merah muka. khai dengan masyi tanya , terus aku jawab aku bukan best cadet. masa ni aku down. aku taknak tauliah. aku malu segan semua ada. kau bayangkan. nama kat buku. tapi kau tak naik tak amik pedang. malu beb. orang cakap macam2.

esoknya masa rehearsal kat padang kawad, cik rsm panggil best kadet semua unversiti ke depan. masa tu aku dah tahan nangis berdiri tengah panas. semua skot aku cakap dan expect aku pergi. tetiba amir yang ke depan dan semua orang pelik.

rupanya, masa aku join latihan berterusan haritu, kapten azmin bagitahu, pihak bpl markas latihan taknak aku jadi best cadet. kira dorg tak approve aku. tapi aku memang dah agak pun sejak aku tahu aku best cadet tu. aku kawad memang macam harom. tak perfect. duduk pulak kat depan, lagi satu satu salah aku dorang nampak. jadi tak apa lah aku husnuzon ada sebab aku tak dapat. apapun dalam buku pentauliahan, ada nama aku dan biodata aku sebagai best cadet palapes upsi. sekurangnya aku melakar sejarah aku sendiri tercalon tanpa aku sangka.

aku lupa nak cakap, lepas aku tahu aku bukan best cadet, aku inform mak, aku cakap mak kaklong tak jad kadet terbaik. nanti mak abah tak dapat makan dengan yang dipertuan agong. beb kau jangan cakap la, mak aku frust teruk. boleh bayangkan ? mak aku siap bagitahu kawan dia dengan bangga pasal aku sekali, tak jadi. mak macam marah aku. sumpah aku nak lari aku taknak tauliah. tapi aku belum bodoh lagi nak lari. kemon dah penghabisan, takkan nak lari dari masalah. jadinya, tauliah lah aku sebagai leftenan muda. sekurangnya ada juga gambar dengan pedang buat kenang kenangan ihiks





No comments:

Post a Comment